2018 – Kunstakademie Lettland

und aktuelle Arbeiten von Studierenden
Malerei, Objekt, Rauminstallation

4.3. – 8.4.2018

Lettland und Deutschland sind durch jahrhundertelange kulturelle, wirtschaftliche und menschliche Beziehungen miteinander verbunden. Seit 1996 wird Kunst aus Lettland im Kreis Gütersloh, den eine aktive 25 jährige Partnerschaft mit der Region Valmiera verbindet, ausgestellt. Jetzt werden im Kunstverein Gütersloh Landschaften von Professor Aleksejs Naumovs und aktuelle Arbeiten von 16 Studierenden der Kunstakademie Lettland gezeigt.

Bereits seit ihrer Gründung (1919) hat die Kunstakademie Lettland erfolgreich an zahlreichen Kunstaktivitäten im In- und Ausland teilgenommen. Heute bietet die Kunstakademie in Riga  15 Studiengänge an und steht in regem Austausch mit 120 Kunstakademien in 28 Staaten. Die Lettische Kunsakademie ist schon immer kreativ gewesen – sowohl insgesamt als Hochschule als auch jede der ihr zugehörigen Persönlichkeiten für sich. In der Ausstellung „Kunstakademie Lettland – Landschaften von Prof. Aleksejs Naumovs und aktuelle Arbeiten der Studenten” werden Naumovs Arbeiten aus seinem Projekt „Landschaften der Welt” und Arbeiten der Studierenden aus den Fachbereichen Malerei, Grafik, Keramik Textilkunst und visuelle Kommunikation gezeigt.

Während die Feierlichkeiten anlässlich der vor hundert Jahren erlangten Unabhänigkeit Lettlands stattfinden, wird die lettische Kunstakademie einen Blick auf die Zukunft der Kunst werfen: mit einer stattlichen Reihe an Kunst-, Design-, Ausbildungs- und Forschungsprojekten. Dabei sind die jungen Künstler, Designer und Forscher auf der Suche nach Lösungen für die Herausforderungen der Zukunft. Die Ausstellung bestärkt das Interesse des Nachwuchses der lettischen Kunstszene an zeitgenössischer Kunst. Das Charakteristische der Ausstellung ist die Suche nach neuen Ausdrucksmöglichkeiten und Interpretationen. Die Arbeiten der Studierenden regen dazu an, die Vielfältigkeit der zeitgenössischen Malerei kennenzulernen – von der gelungenen Widergabe von Landschaften, Menschen und ihrem urbanen Umfeld, sowie die Anwendung unterschiedlicher Malstile. Autobiographische Züge tragen Assemblagen und Grafiken. Videos und dreidimensionale textile Installationen runden das breite Spektrum der Ausdrucksmöglichkeiten ab. Gleichzeitig loten die Studierenden, oft mit einem satirischen Augenzwinkern, die Grenzen in der Kunst aus. Und  begeben sich dabei auf eine Gratwanderung den ewigen und gleichsam fragilen Fragen der Existenz und des Lebens nachzuspüren.

Latviju un Vāciju vieno gadu simtiem ilgi kultūras, ekonomikas un sabiedriskie sakari. Kopš 1996. gada Giterslo apriņķī (Kreis Gütersloh), kuram ar Valmieras reģionu pastāv 25 gadus ilga sadraudzība, tiek atvēlēta vieta Latvijas mākslai. Gīterslo Mākslas biedrībā šobrīd tiks izstādītas profesora Alekseja Naumova ainavas un 16 Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) studentu darbi.

Jau kopš dibināšanas (1919) Latvijas Mākslas akadēmija sekmīgi piedalījusies neskaitāmās mākslas aktivitātēs vietējā un ārvalstu mērogā. Šobrīd LMA piedāvā studijas 15 virzienos un sadarbojas ar 120 mākslas akadēmijām 28 valstīs. LMA radoša bijusi vienmēr – gan kā vienots organisms, gan katras tai piederīgās personības izpausmē. Izstādes „Latvijas Mākslas akadēmija – Prof. Aleksejs Naumovs, ainavas un studentu aktuālie darbi” iekļauti profesora radošā projekta „Pasaules Ainavas” darbi un studentu darbu ekspozīciju veido aktuālie darbi no LMA glezniecības, tēlniecības, grafikas, keramikas, tekstilmākslas un vizuālās komunikācijas apakšnozarēm.

Latvijas Mākslas akadēmijā Valsts simtgades laikā tiek veidots jaunās mākslas nākotnes redzējums – īstenojot plašu mākslas, dizaina, izglītības un pētniecības projektu klāstu, jaunie mākslinieki, dizaineri un pētnieki rada risinājumus nākotnes izaicinājumiem. Izstāde apliecina jaunās Latvijas mākslinieku paaudzes interesi par laikmetīgo mākslā. Izstādes ekspozīciju raksturo jaunu izteiksmes līdzekļu meklējumi un interpretācijas. Studentu darbi rosina iepazīt laikmetīgo glezniecību tās dažādībā – no cilvēka, ainavas un urbānās vides meistarīga atainojuma līdz abstraktam krāsas ekspresijas un faktūras pielietojumam. Autobiogrāfiski iezīmējas asemblāžas un grafikas. Videoieraksti un tekstilmākslas trīsdimensionālas instalācijas pilnveido izstādes plašos mākslinieciskos izteiksmes veidus. Vienlaikus studenti – bieži vien nedaudz satīriski piemiedzot ar aci – izzina un attēlo mākslas neizsmeļamās robežas. Izstādē iekļauti studentu darbi it kā balansē uz netveramas robežas, risina mūžīgus un vienlaikus trauslus jatuājumus par eksistenci un dzīvi.

Prof. Aleksejs Naumovs

Von der ungebrochenen Aktualität der Landschaftsmalerei im 21. Jahrhundert zeugen die Arbeiten des Professors Aleksejs Naumovs von der Lettischen Kunstakademie. Seit 2011 arbeitet Naumovs an seinem einzigartigen Projekt „Landschaften der Welt”, das mit einem Zyklus von Städte-Pleinairs begann und heute bis zu einer bedeutenden Dokumentation der wichtigsten Städte der Welt angewachsen ist. Dazu hat Naumovs das Medium der klassischen Malerei gewählt, um die globale Veränderung der urbanen Gesellschaft zu zeigen und gleichzeitig die Tradition der Stadtmalerei in der klassischen Moderne zu beleben. Prof. Naumovs gehört mit zahlreichen Ausstellungen weltweit zu den namhaftesten Künstlern seines Landes. Pure Lebenslust wecken seine farbenfrohen und lebensbejahenden Arbeiten und bannen den Zauber des Augenblicks auf die Leinwand. Verblüffend präzise ist sein Farbempfinden und schwungvoll expressiv sein Pinselstrich. Riga, Rom, Kyoto, New York, Paris – Orte, an denen Naumovs mit Vorliebe im plein air und alla prima arbeitet. Entstanden ist ein sehr persönliches Reisetagebuch voller Geschichten und vielfältiger Eindrücke. Naumovs ist fasziniert von den Möglichkeiten der Farben: „Grün, grüner und immer grüner – und ich in der Mitte als Gärtner”.

Latvijas Mākslas akadēmijas profesora Alekseja Naumova glezniecība pārliecinoši apliecina ainavas žanra aktualitāti 21. gadsimtā. Kopš 2011. gada Aleksejs Naumovs īsteno unikālu urbānās glezniecības projektu „Pasaules Ainava”, kurš sākās kā Eiropas pilsētu plenēru cikls, izvēršoties pasaules nozīmīgāko pilsētu gleznieciskā dokumentācijā. Izvēloties glezniecību kā mediju, ar kura palīdzību mākslinieciski dokumentēt globālo cilvēces transformāciju urbānā civilizācijā, Aleksejs Naumovs vienlaikus aktualizēja klasisko modernistu urbānās ainavas tradīcijas. Par profesoru Naumovu kā vienu Latvijas ievērojamākiem māksliniekiem liecina lielais starptautisko izstāžu skaits. Tīru dzīvesprieku modina viņa krāšnie un dzīvīguma piesātinātie darbi, kuri vienlaikus spēj notvert mirkļa burvību uz audekla. Pārsteidzoši precīza ir viņa krāsas izjūta un viņu sparīgi izteiksmīgais otas triepiens. Rīga, Roma, Kioto, Ņujorka, Parīze – vietas, kur Naumovam patīk strādāt plenērā un alla prima. Ir tapusi ļoti personīga ceļojumu grāmatā – pilna stātiem un daudzveidīgiem iespaidiem. Naumovu aizrauj krāsas neizsmeļamās iespējas: „Zaļš, zaļāks, viszaļākais – un es pa vidu kā dārznieks”.

Elīna Apeltiņa

Reinis Bērziņš